Düşüncelerinizi başkalarına anlatmak için sunu oluşturabileceğiniz bir Office programıdır. Bir projeniz mi var, şirketinizi mi tanıtacaksınız, şirketinizin durum değerlendirmesini mi yapacaksınız vs. PowerPoint tam size göre…
PowerPoint Programını Başlatma
Sırasıyla aşağıdaki seçenekler tıklanır.
1. Başlat düğmesi
2. Tüm Programlar - Microsoft Office - Microsoft PowerPoint seçeneği
İPUCU Microsoft PowerPoint simgesi kısayol olarak masaüstünde, görev çubuğunda ya da ofis kısayol araçlarında bulunabilir.
PowerPoint Penceresi
PowerPoint programını çalıştırdığınızda karşınıza aşağıdaki pencere gelir.
PowerPoint Penceresi üzerinde aşağıdaki ögeler bulur.
- En üst kısımda tüm Office programlarında yer alan Hızlı Erişim araç çubuğu yer alır.
Hızlı Erişim araç çubuğu altında Şerit Şerit üzerinde seçili sekme ve seçili sekmeye ait komut düğmeleri yer almaktadır.
- Slaytlar ve Anahat görünüm düğmeleri: Slaytlar ve Anahat arasında geçiş yapmak için kullanılır.
- Görünüm ve Yakınlaştır düğmeleri: Ekranın sağ alt köşesinde yer alır. Görünümler arasında geçiş yapmak veya geçerli görünümde görünümü yakınlaştırmak ve uzaklaştırmak için kullanılır.
- Sunuya notlar eklemek için Not bölmesi ve sunum öğelerini girdiğimiz çalışma ekranı.
PowerPoint ile Keyif Veren Sunular Hazırlama
PowerPoint ile etkili sunumlar yapmak için bazı hususlara dikkat etmek gerekir.
1. Etkili bir sunum için:
Özenle kullanılan bir sözel ya da yazılı ifade
Anlamlı beden dili
Teknolojik görsel ve işitsel araçların kullanımıyla önem kazanır.
2. Sunu hazırlarken sorulması gereken sorular
Neden - Kimlere - Ne zaman - Nasıl - Nerede - Ne tür bilgi - Hangi araçlarla
3. İyi bir sunum için:
- Sunum öncesi hazırlık yapılmalıdır. Sunum yeri, projeksiyon, bilgisayar gibi sunum araçları kontrol edilmelidir. Sunuma katılacaklar hakkında bilgi edinilmelidir.
- Planlama yapılmalı
- Uygulama/Sunuş
- Sunumu Özetleme/Geri Bildirim
4. Sunuma başladığınızda: - “Hoş Geldiniz” ile sunuma giriş yapın.
- Kendinizi tanıtın. (Özellikle sunum konusu ile ilgili tecrübeleriniz var ise bahsedin. Katılımcılar üzerindeki etkiniz artacaktır.)
- Konunuzu, amacınızı, sunumunuzun ana başlıklarını belirtin.
- Özellikle üzerinde durmak istediğiniz konularla ilgili ipuçları verin.
5. Anlatımı güçlendirecek görsel malzemeler kullanın. - Diyagramlar kullanın. (SmartArt grafikleri)
- Tablolar ve Grafikler kullanın.
- Sayısal bilgiler, İstatistikler, Ölçümler
- Resimler
- Konu ile ilgili film kesitleri, etkili müzikler
- Sunu ile ilgili başarı örnekleri
6. Sunum yapılacak fiziki mekan önemlidir. - Sunumun yapılacağı oda
- Işıklar
- Hareket alanı
- Oturma planı
- Teknolojik araçlar
- Ses düzeni
7. Asla unutmayın… - Ne kadar uzun anlatırsan o kadar az hatırlanır. Fenelon
- Mesajınızı bir cümlede yazamıyorsanız bir saatte söyleyemezsiniz. D. Booher
8. Sunum korkusunu yenmek için: - Hazırlık ve prova yaparak %75
- Solunum egzersizleri ile %15
- Zihinsel hazırlanma ile %10 oranında sunum korkusunu yenebilirsiniz.
9. Mutlaka sunum için prova yapın.
- Sunumun verimli olacağına dair olumlu düşünün.
- Sunumu içinizden en az 3 kez okuyun.
- Sunumu yüksek sesle okuyun.
- Aynanın önünde prova yapın.
10. Konuşma korkusunu yenmek için: - Sunum yapacağınız mekanı görün.
- Katılımcıları tanıyın.
- Konuşmayı görselleştirin.
- Sakin olmayı öğrenin.
11. Unutmayın… - Korkunu kaynağı bilgisizliktir.
- Katılımcılar tarafından doğru anlaşılmış, hatırda kalan, sizin açınızdan başarılı, katılımcılar açısından keyifli bir sunumdur.
12. PowerPoint sunu hazırlarken - Bir slaytta maksimum 6 satır, bir satırda 6 kelime olmasına dikkat edin.
- Arka fonu iyi belirleyin. Arka fon ile yazı zıt renklerde olmalıdır.
- Kullandığınız fon okunaklı olmalıdır. En uygunları: Arial, Times New Roman, Verdana
- Yazı biçimini belirleyin. Gövde metinleri için normal başlıklar için kalın yazı biçimi seçin.
- Zorunlu olmadıkça eğik yazı kullanmayın.
- Yazı boyutunu başlıklar 36-44 gövde metni 24-32 olacak şekilde ayarlayın.
- Büyük ve küçük harf kullanımına dikkat edin.
- Sayfa düz metin ile dolu olmasın. Anahtar kelimeler kullanın.
- Uzun cümlelerden kaçının. Sıralı metinler kullanın.
13. Görsel ve işitsel malzemelerin seçimi
- Amaç ve içerik doğrultusunda resim seçimi yapın.
- Sözel olarak belirtmeyeceğiniz bilgileri slaytlara yazmayın.
- Slaytlarda uyumlu renk seçimi ve hareket olanağını bilginin kolay aktarımı amacıyla kullanın.
- Ses veya müzik seçeneğini doğru amaca yönelik kullanın.
14. Özetleme ve geri besleme tekniklerini kullanın - Sunum sonunda kısa ana başlıkları vurgulayan özet verin. Akılda kalmayı sağlar.
- Görsel ve sözel bilgi üzerinde sorular etkileşimi geliştirir.
- Katılımcı tepkisini olumlu değerlendirmek önemlidir.
- Katılımcılara görüş ve değerlendirmelerini alabileceğiniz yazılı sorular yönlendirin.
15. Sunumlarda yapılması gerekenler - Konuşmanızı düzenli ve tutarlı şekilde yapın.
- Birbiriyle ilişkisi olmayan ifadeler kullanmayın.
- Sununuzu en az 3 kez prova edin.
- Görsel malzemelerinizle sözlü anlatımınız arasında denge olmasına dikkat edin.
- Zamanlama provası yaparak size ayrılan süreye uygun sunu oluşturun.
- Kolay okunmayan görsel malzeme kullanmayın.
- Görsel öğeleri çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya farklı renklerle doldurmayın.
- Görsel malzemeyle ilgili olmayan bir konudan bahsetmeyin.
- Gösterilen slaytta yazılı olan metindeki cümlelerin aynısını konuşmanızda kullanmayın.
Sunu Oluşturma Seçenekleri
PowerPoint ile yeni sunu dosyalarını değişik yöntemler kullanarak oluşturabilirsiniz. Dosya sekmesi - Yeni seçeneğini tıkladığınızda sunu oluşturmak için değişik seçenekleri kullanabilirsiniz.
- Boş ve yeni bir sunu dosyası açarak
- Şablon seçerek
- Tema seçerek
- Kendi kaydettiğiniz şablon dosyalarından
- Var olan (kayıtlı) sunu dosyasını açıp üzerinde değişiklikler yapıp farklı adla kaydederek
- Microsoft Office Online seçeneklerini kullanarak
Boş ve Yeni Sunu Oluşturma
Boş ve yeni sunu dosyası açıp istediğiniz gibi biçimlendirip, istediğiniz düzende sunular oluşturabilirsiniz. Örneğin: Karadeniz bölgesini tanıtan bir sunu dosyası oluşturalım.
1. Dosya sekmesi - Yeni seçeneğini işaretleyin. Boş sunu veya son kullanılan şablonların listesinden sunu seçip Oluştur düğmesini tıklayın. Boş ve yeni sunu oluşturmak için Ctrl + N tuşuna basın. Yeni aracını tıklayın.
2. Ekrana gelen aşağıdaki pencerede Boş sunu seçeneğini ve Oluştur düğmesini tıklayın.
PowerPointl KonularI
PowerPoİnt konularIna Devam